jrdressyr.blogg.se

2013-03-19
13:16:51

Igår var han kung

Igår var Nick kung i ridhuset.

Under helgen hade han vilat i 2 dagar vilket ledde till att jag satt på en pigg Nick och det händer väldigt sällan.

Började med att rida fram honom låg i formen dock inte så lång och låg så att vi skulle göra kullerbyttor framåt vilket Nick är expert på.

Under framtravningen red jag väldigt många vändningar då han är väldigt stel i början av passet och svår att vända eftersom ställning och böjning inte går igenom kroppen. Vändningarna blev väldigt bra efter ett tag då han drev in i dem. I galopparbetet fick jag lova att rida enkla byten först på diagonalerna för att sedan gå in på serpentinerna och göra bytena på medellinjen. Han var super lydig dock blev avsaktningarna inte så bra då det blir några travsteg medan galoppfattningarna blir klockrena.

Efter en liten skrittpaus började vi med att rida öppna- volt- öppna och sedan öppna- volt- sluta för att sedan avsluta övningen med öppna- galoppfattning i öppnan- fortsätta i "galoppöppna" jäkligt svårt då jag gör det mycket mer komplicerat än vad jag behöver. Dock var set väldigt svårt eftersom Nick gör sig spikrak i öppna- fattningen när han egentligen ska gå på 3 spår och vara böjd i bålen.

Vi avslutade med att rida mellantrav på diagonalerna och måste bara säga att Nick kan verkligen sprätta med frambena. Bettan pressade mig verkligen till att sätta mig ner och rida traven i hans trav som är väldigt svår att sitta ned i speciellt i mellan gångarterna.

Avtravningen är dock det som får mig att vilja fortsätta kämpa med Nick, när han har egenbjudning och går i en högre form, sätter sig på bakbenen samt får upp och fram bogarna så sitter det där jäkla steget som jag är ute efter - när han går med schvung och eget driv. Nu gäller det bara att jag kan hitta dit tidigare under passet så att Nick kan bygga muskler i den formen och kondition för att orka gå i det tempot jag ber honom om. Fortsätter det på detta sätt med att jag hittar den traven som jag har i slutet av lektionen fram till sommaren kan vi nog plocka någon placering inne på banan. Bästa underbara Nick!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: