jrdressyr.blogg.se

2013-01-16
17:55:00

Tisdagsridning på botkyrka!
Igår blev det ridning x 2! 
 
Först ut blev JumJum med hopplektion! Jum Jum är väl en övervuxen ponny skulle man väl kunna säga, inte långt ifrån ponnymåttet i alla fall. Det roliga med honom är att han är så fin när han väl går bra, vi har haft våra underbara pass men även vissa pass som inte alls känns bra, bla det första! Älskar hans steg när han är igång.

Hade inte alls höga förväntningar på passet med tanke på att markarbetet veckan innan inte alls var något att hurra över!  Tänkte på vad som inte gick bra veckan innan och vad jag gjorde fel. Får ofta höra att jag i hoppningen släpper kontrollen mer och inte rider lika nogrannt och bra som på dressyrlektionerna. Jag håller helt klart med och jag försöker alltid förbättra och tänka på det.
 
Skillnaden idag var att jag red precis som en vanlig dressyrlektion bara att jag plockade in hinder i arbetet- fungerade perfekt! Övningarna gick så mycket bättre och jag koncentrerade mig verkligen på att allting inte fick bli kaos igen. Hoppmässigt kändes det väldigt säkert och allting var tryggt. Analyserade tidigare pass och hade en plan vad som jag skulle göra tillskillnad från sist. Allting gick enligt plan och jag är väldigt nöjd för att vara en hopplektion.  Lösningen var så enkel som att inte släppa iväg honom och låta honom ta över styr! Jag brukar alltid tänka speciellt på Jum Jum att jag kan ställa krav men samtidigt hålla den på ett nivå som ändå han tycker är roligt. Han är en häst som kan explodera så jag får också vara väldigt rädd med vad jag gör och kräver. Hitills har han varit väldigt villig på allt och jag försöker alltid vara speciellt noga med att berömma honom just för att han inte ska känna att jag bara kräver saker från honom. Hoppas verkligen på att får rida honom nästa vecka när det är dressyr! 
 
Önskar verkligen att jag hade haft ridbilder på honom men jag får försöka fixa det :-)
 
Min trasiga stövel, tejpad och fin! Nya modet?
 
 
Pass nummer två blev på fina Bahir! Stallets favorithäst och nu förstår jag varför! 
 
Eftersom jag aldrig tidigare ridit honom och han är en ny häst för mig testade jag i början grunder så som halter, övergångar. Något jag tagit med mig från Astridträningarna. Alltid i början lära känna hästen och se hur den reagerar vid hjälperna.
 
I början fokuserade jag på en låg form och mycket tempoväxlingar. När vi kommit igång båda två fokuserade jag på att få upp honom mer på bakbenen eftersom han gärna går bakom lod och då kommer även framtungheten fram.
Precis som Becka skrev tränade vi på förvänd galopp. Där fanns svårigheten med v.Galopp men då fick jag verkligen kämpa med ställningen och överdriva fattningen så att det skulle bli rätt. När vi tränat lite fattningar på kvartslinjen la vi till att göra en båge från långsida till andra långsidan. Där blir det lätt att hästarna inte orkar och bryter av. Där skulle vi själv känna av om vi skulle fortsätta eller hur länge vi klarar av att rida förvänd båge. Jag kunde med lätthet göra hela bågen över eftersom Bahir var väldigt stark och stadig så istället då tränade vi hela tiden på att förbättra kvalitén på det. I slutet på övningen var han väldigt fin och samlad samtidigt som jag kunde driva på honom fint och vända med lätthet. 
 
I slutet på passet travade jag av honom med eftersträvninge att få honom så låg som möjligt vilket jag tycker gick väldigt bra! Roligt att jag hittat ännu en favorit! 
 
Om jag ska tänka ut det jag måste tänka mer på med honom är kontrollen, inte låta honom springa iväg. Med hjälp av tempoväxlingar och halterna blev han mer lyhörd på mig. I galoppen kände jag verkligen hur reglerbar han är och det är alltid lika roligt att rida sådana hästar.
 
Hoppas på att rida honom snart igen! :-)
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: