jrdressyr.blogg.se

2013-01-12
15:03:02

Special idrott 9/1
I onsdags var det första dagen med special idrotten för terminen. Med special idrotten är vi på Farsta ridskola och rider och som tidigare termin fick jag rida på underbara svarten.
 
Precis som förra terminen fortsatte vi med alla övergångar, i onsdags kollade vi även på hästen form,när är den lösgjord och eftergiven? är den lösgjord när den är eftergiven?  var såna saker vi kollade på samt vad eftergiven och lösgjord är samt hur man kanse om den är eftergiven och lösgjord.
 
Vi började med att rida fram självständigt i 20 min, jag började med att rida fram i en helt fri form där jag endast fokuserade på att han gick fram när jag skänklade och att han stannade när jag tog i tyglarna. Jag fram på detta sätt då jag tycker han blir bäst av att han fått jogga igång genom hela kroppen utan några krav.
 
Efter ca 10 min började jag plocka upp honom i formen, gjorde en mängd halter från skritt där jag i halten väntade tills jag fick en eftergift innan jag gjorde halt igen och så gjorde jag med ca 3-4 skrittsteg i mellan halterna vilket oftast får dem väldigt lyhörda för både skänkel och förhållande hjälper. Varför jag väntar i halten tills jag får en eftergift är helt enkelt därför att hästen ska veta att jag vill att den ska jobba och för att få med bakbenen, väntar man ut hästen i halten är det lättare att komma fram i en bättre skritt där bakbenen är med och kan därmed göra en bättre halt därefter. Och i skritten emellan halterna ska vara aktiv nästan som om hästarna går på glödande kol för att de ska bjuda in i halten. I halten om hästen tar upp huvudet och stretar emotbetyder det att hästen är lång och inte har bakbenen med sig då kan man korrigera genom att rygga hästen.
 
Efter framridningen började vi prata om lösgjordhet och eftergift hos hästen. Vad betyder det när hästen är eftergiven och lösgjordhet egentligen?
 
Man tänker nog att en eftergiven och lösgjordhäst är samma sak,med en häst som är eftergiven har man ett stöd i bettet dock att bakbeneninte är så jätte aktiverade alltså att den går med böjd nacke med stöd och man kan ge eftergift utan att tappa formen. Så var det jag förstod det som, sedan får ni jätte gärna komma med invändningar om det är fel eller liknande. Men en lösgjord häst har man arbetat bakifrån genom ryggen och fram till bettet,den går alltså med bakbenen under sig, höjd rygg och et stöd i bettet. Man kan kontrollera att hästen är lösgjord genom att flytta ut bakdelen samtidigt som hästen bibehåller formen.
 
Därefter fortsatte vi med att jobba hästarna i lång och låg form där "limpan" skullefå komma upp och arbeta. Jag hade väldigt svårt med att få Svarten lång och låg då han inte drev och var framme för skänklarna samt att han har väldigt svårt för att ta stödet på bettet och sträcka ut halsen och ryggmusklerna.
 
En grej vi pratade om var även hästar som är väldigt oliksidiga och "faller" innåt eller lägger sig i en specifik tygel och trycker mot den, då skulle man korta motsvarande tygel för att korta den andra sidan och driva på med vänster (innerskänkeln) tills man kände att man fick stöd på den tygeln eftersom hästen har svårt att ta stöd i den. T.ex. En häst som hänger sig i vänster tygel så rider man upp på höger tygel tills man får stöd i den innan man ställer om i vänster för att kunna rida den sidan kort.
 
Svarten är en en häst som hänger sig i vänster sidan så därför fick jag tänka tänka mycket på att korta ytter och driva med inner för att sedan ställa över. Och resultat blev super speciellt galoppen, fick nämligen kommentaren "nu saknas bara kandaret och fracken"
 
Jag var i vilket fall väldigt nöjd med ridpasset dock vart han väldigt sur på mig i slutet då jag nog krävt alldeles för mycket under passets gång samt att han och jag nog var lite trötta.
.
bildlånad från google på Svarten
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: