jrdressyr.blogg.se

2013-01-30
20:44:00

Soft Wednesday!
Sitter just nu med Becka och pluggar i soffan samtidigt som vi kollar på Mästerkockarna! Hehe älskar att se folk misslyckas! Vi försöker plugga lite men det går väl inge vidare för mig precis men för Becka verkar det rulla på ganska bra!
 
Idag åkte vi båda först till Farsta för dressyrspecial! Jag fick rida Leonardo som jag aldrig ridit förut. Ridningen idag blev lång och gick på ca 2 timmar. Jag fokuserade på framridningen med att lära känna honom och rida kontrollridning med mycket halter och se vad han lyssnar på och vad som är hans svårigheter. Jag började med takten och kolla av den. Sedan gick jag vidare till lösgjordheten. Eftersom han behövde komma igång red jag igång honom i alla gångarter på långa tyglar så han fick pendla själv och sträcka ut sig. När han kommit igång började jag fokusera på en rund och bra form som passade honom och hans typ. Mycket övergångar och tempoväxlingar. Vi pratade ihop oss i gruppen och Astrid gav mig tips hur jag skulle uppnå allting bättre efter den självstädiga ridningen. 
 
Astrid sa att jag får tänka på hans tempo och att han inte rör sig som ett halvblod. Allting känns ju så långsamt i ridningen med honom men jag ska vara nöjd med den takt jag kommit fram till sa hon. Jag ska göra mer och effektivare tempoväxlingar. Vi red en övning med öppnor på långsidan och då ökade jag traven ca 5 steg och tog tillbaka 5 steg. Jag kunde korta upp honom och få honom mer på bakdelen- schwunget kom fram och han var en dröm att rida! Vi avslutade med lite förvändgalopp där jag samma sak där fokuserade med mycket förändringar. Jag galopperade i förvänd på fyrkantsspåret och sedan bröt jag av efter 3 galoppsprång och fattade ny galopp osv. Jag fick honom ännu mer lyhörd. Blev mycket minskningar och fina ökningar idag som jag är nöjd med. Man får tänka mycket på hur han är byggd och vad han klarar av.
 
I slutet pratade vi hur det gått och Astrid vad väldigt nöjd, roligt! Om vi kollar på utbildningsskalan så kom vi fram till schwunget så nu får vi se nästa pass vad vi åstadkommer då om jag får honom nästa vecka. Kul att jag hade ett bra upplägg i den självständiga framridningen trots att jag inte kände honom. Ska skriva upp det i riddagboken nu så jag vet hur jag ska rida nästa gång för bästa resultat! :-) 
 
Idag fokuserade vi mycket på utbildningsskalan och försöka uppnå faserna. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: