jrdressyr.blogg.se

2013-01-30
00:02:00

Matte!
Idag har min hjärna fått arbeta något enormt! Har nämligen räknat foderstater i ca 9 timmar. Nej jag skojar faktiskt inte nu! Det är så otroligt och intressant. Jag har aldrig räknat på mina foderstater själv då jag haft turen med vänner som kan sånt där och varit snäll och räknat åt mig. Jag har såklart inte alltid varit nogrann med foderstaten och hur viktig den är som i början när jag skaffade La Venza och folk omkring sa en ungefärlig de själva tyckte. Man som liten lyssnade på råden och fortsatte. När man inte haft analys tidigare har det gjort det svårt också och man vill ju inte chansa även fast man varit tvungen. 
 
Nu när man har en analys och har tillgång till det är det ju väldigt viktigt att man har en balanserad foderstat. Finns tyvärr allt för många som bara slänger ihop en foderstat i hopp om att man själv vet bäst och kan se på sin häst hullet. Ja visst kan man det men det är så mycket man själv inte kan se med ögonen på hästen som du ser i en analys. Du vet inte genom att kolla på hästen hur magnesiumbehovet ser ut tex?
 
Först och främst krävs det att man börjar räkna ut vad sin häst har för behov. Lägger till tillägg för träning osv. Sen när man har gjort det är det kluriga att hitta en balans i foderstaten. MJ (Energi) ska vara i balans med hästens behov och hästens proteinbehov ska uppfyllas. Samtidigt som proteinet passar måste man verkligen se till att energin inte blir för mycket. Har man en fet häst som behöver gå ner i vikt men som behöver bygga muskler är proteinet såklart viktigt. Proteinet är hästens byggstenar men då när man har proteinbalansen höjs ofta energin och  det är inte bra för en häst som ej bör gå upp i vikt eftersom energi = fett. 
 
Jag själv har det problemet... Ska berätta mer om det någon dag istället för att tappa röda tråden i detta inlägg men jag hoppas många förstår vad jag menar. Allting är krångligare än vad man tror . De som räknat åt mig  tycker det varit svårt att hitta balansen då vi har dåligt hö i mitt stall som inte passar med La Venzas behov. 
 
Man ser allt för många som byter foderstater hit och dit fram och tillbaka från dag till dag. Varför gör man det?
 

Visst har jag själv virrat med foderstater men jag har haft väldigt mycket problem med hennes foderstat innan analysen då hon inte fungerat så bra på fodermedlen vi testat på. Hoppas verkligen alla blir bättre på att ta foderstaten på allvar och inte bara chansar med fingertoppskänsla och tror att man är bättre än vad man är. Foder är en djungel, lika väl som sadlar. Kan man inte räkna en foderstat och vad hästen behöver- Ja då kan man inte veta heller om sin foderstat passar. 
 
Tack & Hej! /Johanna
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: