jrdressyr.blogg.se

2013-01-13
22:29:59

Lördagsmys!
Blev en väldigt mysig hästdag igår med mycket bilsittandes!
 
Först lunchfodring i stallet och sedan iväg för täckesköp och foderköp. Fodret vi skulle köpa fanns inte så det blev en sväng till nästa butik där mitt foder fanns. Har köpt krafft muskel igen med nytt försök för att kompletera muslin som långsamt nu ska vänjas in. Därefter snabbt iväg med viss tidspress till sigtuna för att hämta ett vintertäcke! Ett svart täcke med 100 g foder + hals med tillhörande 200 g liner. Utverdering får ske när vi använt det ett tag! Men kan säga att jag är väldigt nöjd. Likadant yttertyg som bucas smartex med 1700 ripstop, reflexer och v-frontknäppning- kan det bli bättre?

När vi hämtat täcket satt vi glada i bilen och styrde bilen ytterligare med en resa ut till La Venza! Vi båda glada av att träffa varandra! Pysslade om henne inför ridning men när jag böjde mig ner för att borsta benen insåg jag att saxen behövdes tas fram. Förstår inte hur en häst kan ha så grov päls på benen, aldrig stött på något värre. Eftersom La Venza har problem med mugg har det bästa fungerat för henne att klippa benen med maskin eller sax. som nu. Många låter hovskägget vara kvar eftersom det är skydd men i La Venzas fall blir det bara värre då pälsen aldrig blir riktigt torrt för henne och då gror muggen ännu mer. 
 
Tillbaka till ämnet! Klädde på henne benskydd, sadel och täcke! Hon får låna en sadel där som passar henne bra just nu eftersom jag själv inte har en passande sadel. Jag gick ner till Ridhuset där jag skrittade fram henne för hand 10 minuter och sedan hoppade jag upp och började skrittjobba henne rund i lång och låg form som gick alldeles galant! La Venza har ju vilat 2-3 veckor nu under vinterlovet så nu håller hon på att sättas igång av Eva. Allting verkar gå jättebra och hon var väldigt fin och mjuk. Ryggen var betydligt finare och uppvilad vilket man kände direkt i stegen.
 
Fokuserade låg och rund hela passet med låga krav. Mycket skritt jobb men det blev även en del trav. Kunde inte låta bli att öka lite när jag vände snett igenom. När man fick känna det där underbara svävmomentet man inte ofta känner så kan man ju inte bli annat än lycklig. Nu tog vi det ju väldigt lugnt under passet men hon var i väldigt fin form. Något jag får träna på är ju det med mina armbågar, måste verkligen få de i en bättre position så jag kan vara stadigare och mer bestämd i min ridning på La Venza för ibland bli det så att hon gärna vill bestämma lite själv så jag behöver verkligen få ridningen mer strukturerad och planerad. 
 
Det blev ungefär 15 minuters ridning i arbete och så blev det fram och avskrittning för hand såklart! 
 
Efter flera timmars åkande denna lördag var jag lyckligare än någonsin :-)


Photo: Världens underbaraste La Venza! ♥ efter ett lugnt pass i ridhuset!
Photo: Världens bästa! ♥

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: