jrdressyr.blogg.se

2013-01-30
00:24:02

Jum Jum!
Idag hade vi dressyr på dagens ridschema! Jag red Jum Jum idag igen vilket var väldigt roligt som jag såg fram emot. Vi tränade på framdelsvändningar och sidförande. Synd att jag missade förra veckans dressyr eftersom detta var lite repetion sedan sist. 
 
Jag hade nog väldigt höga förväntningar på passet idag eftersom jag vill ha den där känslan att allting flyter på som i slutet på varje pass. Har ju ridit markarbete och hoppning på honom senaste gångerna så jag var verkligen ivrig på lite dressyr nu. Kände direkt att han hade en dålig dag, ingenting fungerade riktigt som vanligt och han kändes väldigt loj för hjälperna. Han krävde väldigt mycket framridning idag och det var först i slutet jag kände att allting lossnade och då var han lika lydig som en symaskin! Försökte plocka med mig dessa sista minutrar och plocka fram till nästa pass! Jag fick gå på honom väldigt mycket idag ändå men det var först i mitten jag verkligen bestämde mig och höll ihop honom. 
 
I passets början ville jag bara få honom mjuk och lösgjord. Vi flyttade lite sidförande för lösgjordheten och jag ställde och böjde honom men samtidigt med låga krav. I Skritten fick jag verkligen igenom honom och likaså galoppen även om jag fick gå på honom med kvicka hjälper men i traven var det inte alls lika bra tyvärr förrens i slutet. I slutet kunde jag göra lite ökningar som han lyssnade bra på vilket är ett gott täcken att han är igenom och arbetar med hela kroppen. Att det var en dålig dag idag kände jag ganska direkt! Synd men det kan alltid bli bättre! Jag får till nästa gång bli mer bestämd och hålla ihop honom mer. Jag bestämde mig verkligen i slutet på att korta in honom och driva på mer så att hans "motor" vaknade till liv ordentligt och då märkte man en ordentlig skillnad vilket visar på att det även är jag som ska skärpa till mig till största del. Att Jum Jum hade en dålig dag är helt förståerligt!
 
Becka red Jum Jum på kvällen och även hon tyckte samma som jag, skönt att andra bekräftar att han inte kändes helt hundra med motivationen. Såg väldigt bra ut för Becka när hon red, bildbomb kommer imorgon! 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: