jrdressyr.blogg.se

2013-01-31
22:36:00

hestar
I tisdags med skolan red jag Bahir, det gick för en gångs skull helt okej. Jag kunde rida honom i en lägre form redan från början där han verkligen släpte i underhalsen och limpan kom upp. Jag tänkte mycket på att rida honom fram till bettet därjag endast hade ett lätt stöd. Dock blir han väl springig och ilar iväg i traven istället. I galoppen tänkte jag på samma sätt att han skulle börja arbeta i en låg form. Vi red mycket skänkelvikningar, framdelsvändningar samt fattningar ur skänkelvikningar. 
 
Det som är jobbigt med Bahir är ju att han är så sne och är helt fast i vänstersidan vilket även var ett problem förra veckan vilket gör att jag tyvärr sitter och håller mer i den sidan för att jag tror att han kommer ställa igenom till slut, i tisdags tänkte jag väldigt mycket på att flytta ut rumpan eller rida in bogarna med ställd häst för att få honom att spåra då han sätter mig fel i sadeln speciellt i galoppen då det känns som om att man kommer ramla av i högervarvet då han sätter mig på den sidan så att han slipper skjuta på med vänster. När han sätter mig på sniskan så skjuter han in baken och galopperar/travar på dubbla spår för att slippa använda yttre bak (vänstersidan)
Men han vart väldigt fin speciellt i avtravningen då jag la honom lång och låg igen, dock sprang han iväg tills jag fick hjälpa av Annica att ta en förhållning samt driva på då han inte tog stöd i båda tyglarna och det blev för mycket glapp, helt plötsligt sa det klick och traven vart riktigt taktmässig och han började röra sig mer genom ryggen alltså blev det en helt annan trav med mer schwung.
 
// Rebecka
 

Kommentarer:
#1: Karin Eriksson

Vad menar du med limpan??

2013-01-31 @ 22:41:52
#2: Frida

Hoppas du skriver såhär i din riddagbok! Satsare i skolan ser jag...

2013-01-31 @ 23:11:47
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: