jrdressyr.blogg.se

2013-01-19
17:38:00

Ett tips till alla!

Värm upp! 


Om det något många borde bli bättre på är det uppvärmningen av både häst och ryttare. Framförallt hästen. 

Det räcker inte med att skritta ett varv i varje varv. Absolut minst 10 min på långa tyglar. Jag skrittar alltid fram/av    10-15 min att eftersträva. Det är något alla borde följa och gärna att man skrittar fram för hand. Om man ska rida på banan/ridhuset och skrittar uppsuttet när man kan välja att leda fram är det egentligen ren lathet av ryttaren.

Rider man på ridskola förstår man att det inte finns möjlighet men vi privatryttare kan ju göra precis vad vi vill. Rider man ut förstår jag eftersom man kanske inte har möjlighet att hoppa upp på vägen. Som sagt finns undantag men att eftersträva är det bra. Förstår mig inte riktigt på de som hoppar upp och direkt kör på korta tyglar och arbete. Jag är inte perfekt och jag har inte allt tänkt på detta men man kan ju alltid göra förändringar. 

På Dressyrspecialen värmer vi alltid upp från marken, både häst och ryttare precis som här nedan.

Mari Zetterqvist Blokhuis har ett uppvärmningsprogram för ryttaren som hon ofta använder. Oavsett vilken typ av ridning som står på schemat för dagen är en stunds avsutten uppvärmning aldrig fel - och väldigt enkel att genomföra.

Gå på fyra olika sätt.
Gå omväxlande på tå, på hälarna, på utsidan och insidan av foten. Gå framåt, bakåt, åt sidan och baklänges i de olika positionerna, variera hastigheten. Lägg till armrörelser medan du går, sväng armarna fram och tillbaka.

Små hoppsa-steg.
Stå med benen ihop och med knäna lätt böjda. Gör små hopp på samma ställe, rör dig sedan med hjälp av hoppen framåt, bakåt, åt bägge sidorna.

Spring åt olika håll.
Spring framåt i lagom hastighet, variera mellan att springa åt sidan, baklänges, på tå, på utsidan och insidan av foten, växla hastighet. Gå/spring i skänkelvikning, korsa den ena foten framför den andra.

Korsande rörelser.
Stå rakt upp och ner. Börja med att böja höger knä uppåt, framåt, låt vänster arm nudda höger knä, byt och gör på samma sätt med motsatt arm och knä. 
Variera rörelserna och gör dem i olika tempon!

 Alla kan göra förändringar :-)


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: