jrdressyr.blogg.se

2013-01-10
15:43:53

Dressyrspecial 7/1

I måndags var det dags för terminens första dressyrspecial på hästen Glenn.

Vi började passet med att rida fram hästarna långa och låga på volten för att verkligen få dem att komma igenom ryggen. Glenn är ju en sådan häst som knäcker av i nacken så fort man tar i tyglarna men tänkte mycket på att halsen verkligen skulle ut och han skulle trampa på framåt samt bibehålla den långa och låga formen i övergångarna. Ibland gick det och ibland stretade han emot när jag inte drev tillräckligt in i övergången.

Efter ett tag red vi en övning där vi red öppna längst med långsidan vänder in på medellinjen, byter varv och rider sluta längst med långsidan för att sedan vända upp på medellinjen igen och rida halvt igenom och rida samma övningen igen. I hela övningen låg fokus på att hästarna skulle vara långa och låga hela tiden. Efter ett tag fick jag bekräftelse om att han var lösgjord och eftergiven då han blev självgående.
I slutet av lektion samlade vi dem så mycket det bara gick och red runt fyrkantsspåret för att göra det enkelt för hästarna när de inte brukar gå så samlat.

Jag är nöjd över lektionen då jag hade en bra känsla och hästen vart självgående samt väldigt lyhörd på mina hjälper.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: