jrdressyr.blogg.se

2013-01-14
21:51:25

Dressyr 14/1
Idag har jag ridit rodeo, passage och galopp piruetter.
 
Dagen började med en ovanligt seg skoldag där  för att sedan ta mig hem och byta om till stallkläder för att sedan dra vidare mot stallet. Någonstans där emellan fick jag ett samtal av Birgitta som undrade om jag ville rida på Tolle, vilket jag självklart ville.
 
Det visade sig att Tolle redan på vägen ner till ridhuset var på sitt busigaste humör vilket även syntes i ridningen, bocksprång hit och dit vilket gjorde att jag satt löst X antal gånger men som tur var satt jag kvar.
 
Syftet med dagens lektion var att rida hästarna så låga som möjligt vilket inte var det lättaste påenhäst spänd som en stålfjäder och reagerade på minsta lilla.Flyttade bogarna hela tiden för att runda av honom i innersidan, för att få honom loss och mjuk. Efter ett tag släppte allt och vi började arbeta med öppna längst långsidorna samt på medellinjen, dock kom bockningarna tillbaka då och vid övergångarna nu var det bara enklare att rida honom ur dem genom att flytta bogen och gå in på en volt. Efter ett tag fick jag börja arbeta med passagen eftersom han hade så mycket överskotts energi, fick även känna på lite galopp piruetter vilket var väldigt häftigt.
 
Jag är så otroligt tacksam att jag får chansen att rida en sån här fin häst!
 
 
Synd att ingen var där och filmade för det hade varit fantastiskt kul.  Istället får ni nöja er med en gammal bild.
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: