jrdressyr.blogg.se

2013-01-01
18:27:00

1/1-2013
Eftersom jag har varit hästvakt under en period här i slutet av året så fick jag en lektion av hästägaren för Anna Nilsson.
 
Jag började som vanligt stalldagen med att mocka och fixa klart i stallet innan det var dags för att ta in och fixa i ordning inför lektionen. Johanna var med under dagen ochagerade fotograf vilket var väldigt roligt. 
 
Vi borstade, lindade och sadlade innan det var dags att gå ut och värma upp innann lektionens början. Väl ute i Anna och jag berättade lite vad jag tyckte och kände samt vad jag ville få ut av passet. Därefter satte vi igång med skritt och trav övergångar främst för att få henne att lyssna på mina hjälper samt att få henne mellanhjälperna och lösgjord. Därpå red jag några skänkelvikningar åt båda håll där jag i höger varv hittade bra linjer och bra tvärning medan i vänster varv blev det svårare då hon inte bjuder vilket gör att det blir vingligt och jag kaninte hitta samma tvärning. Detta beror främst på att vänster varv är hennes svåra och svaga sida. 
 
Efter en kort paus på började jag galopparbetet där hon gärna drar mig ur sadeln, blir lång och ilar på vilket gjorde att jag fick tänkapå att verkligen sätta mig på sittbenen och sitta emot samt rida ihop.Vänster varvet kändes bäst då jag verkligen kunde korta ihop henne. Dock var jagtvungen att vara väldigt snabb i fingarna för att hela tidenröra på bettet så hon inte drog ifrån mig vilket var likadant i höger varvet där hon blev mycket rakare ochdrog ifrån.
 
Jag är väldigt nöjd ändå då jag inte ridit henne så himla mycket.
 

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: