jrdressyr.blogg.se

2013-04-05
12:56:56

Önskeinlägg

Jag hade fått önskemål om att jag skulle skriva ett inlägg med ridtips på Nick.

Det svåra jag tycker är att skriva hur man gör osv. för jag är inte duktig nog att säga så här göra man.

Men jag kan skriva hur jag rider för att få honom lösgjord sedan får man hitta sina egna lösningar eftersom alla rider olika med olika ridstilar.

Men jag börjar alltid ridpasset med att göra halt när jag precis kortat tyglarna dels för att se hur han lyssnar på de förhållande hjälperna samt för att få honom att korta avståndet mellan bakben och framben (bli kortare i kroppen). Jag brukar tänka eftersom han är så pass lång och framtung är det inte optimalt att rida honom lång och låg på samma sätt som man behöver med Glenn. Utan man behöver få honom i en låg form där han ändå är kort (han lägger mer vikt på bakbenen än frambenen) dock är halterna svåra att rida på Nick eftersom han lätt blir framtung och måste därför trampa om lite. I halten brukar jag därför "lyfta" upp huvudet på honom för att han inte ska dyka.

Förutom halter lägger jag till ryggningar där han tvingas lägga all vikt på bakbenen vilket är väldigt lösgjöranade.

Allt bygger på att få honom loss i sidorna.

Jag brukar även flytta honom väldigt tvärt för att han ska stretcha bogarna.

Mycket snabba tempoväxlingar är bra för att få honom att komma upp i formen. Och att han måste gå framåt är en bra förutsättning för att han ska komma upp i formen och bli rund.
Jag brukar ha spöet i höger handen och dutta på bogen vilket fungerar som en extra skänkel.

I galoppen gäller även där en mängd tempoväxlingar, sitta på rumpan och rida galoppen, "lyfta" upp honom då och då så att han inte hamnar bakom lod.

Som jag skrev tidigare- jag är inget proffs på lååååånga vägar så man får se till att hitta sina egna knep på olika hästar.

Hoppas du fick ut något utav det Emilia! :)


Kommentar:
#1: Emilia

Tack så jätte mycket! Det hjälpte till stor del! :D

2013-04-11 @ 20:22:01
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: